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Background
While meta-analyses confirm treatment for chronic post-stroke aphasia is effective, a lack of comparative evidence for different interventions limits prescription accuracy. We investigated whether Constraint-Induced Aphasia Therapy Plus (CIAT-plus) and/or Multimodality Aphasia Therapy (M-MAT) provided greater therapeutic benefit compared with usual community care and were differentially effective according to baseline aphasia severity.
Methods
We conducted a three-arm, multicentre, parallel group, open-label, blinded endpoint, phase III, randomised-controlled trial. We stratified eligible participants by baseline aphasia on the Western Aphasia Battery-Revised Aphasia Quotient (WAB-R-AQ). Groups of three participants were randomly assigned (1:1:1) to 30 hours of CIAT-Plus or M-MAT or to usual care (UC). Primary outcome was change in aphasia severity (WAB-R-AQ) from baseline to therapy completion analysed in the intention-to-treat population. Secondary outcomes included word retrieval, connected speech, functional communication, multimodal communication, quality of life and costs.
Results
We analysed 201 participants (70 in CIAT-Plus, 70 in M-MAT and 61 in UC). Aphasia severity was not significantly different between groups at postintervention: 1.05 points (95% CI −0.78 to 2.88; p=0.36) UC group vs CIAT-Plus; 1.06 points (95% CI −0.78 to 2.89; p=0.36) UC group vs M-MAT; 0.004 points (95% CI −1.76 to 1.77; p=1.00) CIAT-Plus vs M-MAT. Word retrieval, functional communication and communication-related quality of life were significantly improved following CIAT-Plus and M-MAT. Word retrieval benefits were maintained at 12-week follow-up.
Conclusions
CIAT-Plus and M-MAT were effective for word retrieval, functional communication, and quality of life, while UC was not. Future studies should explore predictive characteristics of responders and impacts of maintenance doses.
Trial registration number ACTRN 2615000618550.
Funktionelle Magnetresonanztomographie zur Untersuchung von Sprachverarbeitungsprozessen bei Aphasie
(2010)
Ziel der vorliegenden Studie war die fMRT-gestützte Untersuchung neuronaler Aktivierungsmuster bei Gesunden und Aphasikern im Rahmen von sprachlichen Prozessen. Die Ergebnisse der Gesunden zeigten die erwartete Dominanz der linken Hemisphäre, allerdings waren auch ausgeprägte Aktivierungen in der rechten Hemisphäre, insbesondere im Bereich des rechten Broca-Homologs, erkennbar. Der Beitrag dieser rechtshemisphärischen Areale zur sprachlichen Performanz bleibt dabei nicht eindeutig geklärt. Die Haupteffekte entsprachen mit überwiegend frontalen und temporalen Aktivierungen den in der Literatur beschriebenen Ergebnissen für semantische und lexikalische Paradigmen. Die aphasischen Patienten wiesen sowohl in der betroffenen linken als auch in der rechten Hemisphäre insgesamt deutlich weniger Aktivierungen auf als die Gesunden. Dabei zeigte sich insbesondere beim Paradigma Wortgenerierung eine Lateralisierung in die rechte Hemisphäre. Die Ergebnisse lassen eine vorübergehende Beteiligung des rechten Gyrus frontalis inferior in der subakuten Phase nach dem hirnschädigenden Ereignis vermuten. Gemäß der diskutierten aktuellen Literatur ist aber bei zunehmender sprachlicher Erholung und wiederkehrender Dominanz der linken Hemisphäre in der chronischen Phase davon auszugehen, dass die rechte Hemisphäre diesbezüglich zunehmend an Bedeutung verliert.