Refine
Year of publication
Document Type
- Doctoral Thesis (121)
- Article (30)
Has Fulltext
- yes (151) (remove)
Is part of the Bibliography
- no (151)
Keywords
- - (24)
- Händedesinfektion (15)
- Hygiene (10)
- Polihexanid (10)
- Antiseptik (9)
- Chlorhexidin (7)
- Wundinfektion (7)
- MRSA (6)
- Plasma (6)
- Atmosphärendruckplasma (5)
- Bakterien (5)
- Biofilm (5)
- Octenidin (5)
- PHMB (5)
- plasma medicine (5)
- Antiseptikum (4)
- Desinfektion (4)
- Handschuh (4)
- Haut (4)
- Hautschutz (4)
- Infektion (4)
- Krankenhaushygiene (4)
- Resorption (4)
- Wunde (4)
- Zahnmedizin (4)
- hygiene (4)
- Aufbereitung (3)
- CAP (3)
- Cytotoxizität (3)
- Desinfektionsmittel (3)
- Iod (3)
- Povidon-Iod (3)
- Prüfkörpertest (3)
- SSI (3)
- Silber (3)
- antibiotics (3)
- antiseptics (3)
- chronic wounds (3)
- compliance (3)
- reactive oxygen and nitrogen species (3)
- surgical site infection (3)
- Antibiotika (2)
- Antibiotikum (2)
- Antisepsis (2)
- Antiseptic (2)
- Antiseptic efficacy (2)
- Antiseptics (2)
- Antiserum (2)
- Arzneimittel (2)
- Belastung (2)
- Bettenaufbereitung (2)
- Biatain Ag (2)
- Büro (2)
- Dentaleinheit (2)
- Ethanol (2)
- Hautantiseptik (2)
- Hautpflege (2)
- Hospitalismus <Hygiene> (2)
- Händehygiene (2)
- Kaltes Plasma (2)
- Krankenhaus (2)
- Latex (2)
- Multidrug-Resistenz (2)
- Neugeborene (2)
- Nitrile (2)
- Octenidine dihydrochloride (2)
- Phosphatidylcholin (2)
- Plasmamedizin (2)
- Polihexanide (2)
- Propan-1-ol (2)
- Propanol (2)
- Prävention (2)
- Pseudomonas aeruginosa (2)
- RNS (2)
- ROS (2)
- Raumluft (2)
- Rettungswesen (2)
- Skin barrier (2)
- Staphylococcus aureus (2)
- Staphylococcus epidermidis (2)
- Stratum corneum (2)
- Tissue Tolerable Plasma (2)
- Wound (2)
- Wundheilung (2)
- Wundverband (2)
- Zahnarztpraxis (2)
- Zahnpflege (2)
- antisepsis (2)
- antiseptic stewardship (2)
- biocide (2)
- biofilm (2)
- cancer (2)
- chirurgische Händedesinfektion (2)
- chlorhexidine (2)
- chronic wound (2)
- chronische Wunden (2)
- cold physical plasma (2)
- contamination (2)
- cross-resistance (2)
- cross-tolerance (2)
- nosocomial infections (2)
- training (2)
- 2-Phenoxyethanol (1)
- 5 moments (1)
- Absorption (1)
- Acanthamoeba (1)
- Acetaldehyd (1)
- Actin (1)
- Actisorb Silver 220 (1)
- Agardiffusion (1)
- Agardilution (1)
- Age- and Sex-distribution (1)
- Aktin (1)
- Aktivkohle (1)
- Akzeptanz (1)
- Albumin (1)
- Alkoholabstinenznachweis (1)
- Alkohole (1)
- Alkoholresorption (1)
- Allergie (1)
- Allergisches Asthma (1)
- Aminobuttersäure <gamma-> (1)
- Analyse (1)
- Angewandte Mikrobiologie (1)
- Anodische Oxidation <Oberflächenbehandlung> (1)
- Anti-Plaque-Wirksamkeit (1)
- Antibiose (1)
- Antibiotika-assoziierte Colitis (1)
- Antibiotikaresistenzen (1)
- Antiinfektiva (1)
- Antimicrobial (1)
- Antimicrobial efficacy (1)
- Antimikrobielle Eigenschaft (1)
- Antioxidants (1)
- Antioxidatives Potential (1)
- Antiphlogistikum (1)
- Antiseptic mouth rinse (1)
- Antiseptika (1)
- Antiseptische Spülung (1)
- Antiseptische Wirksamkeit (1)
- Anästhesie (1)
- Apoptosis (1)
- Aquacel (1)
- Argonplasma (1)
- Arzneimittelwechselwirkung (1)
- Arzneistoffe (1)
- Asepsis (1)
- Atmospheric pressure plasma (1)
- Atmosphärendruck (1)
- Aufbereitungsformen (1)
- Augenantiseptik (1)
- Ausbildung (1)
- Bacteria (1)
- Bacterial vaginosis (1)
- Bakterizid (1)
- Barriere (1)
- Bauchfellentzündung (1)
- Behaarung (1)
- Benetzung (1)
- Berlin / Robert-Koch-Institut (1)
- Beschichtung (1)
- Besiedlung (1)
- Betten (1)
- Bioassay (1)
- Biocidal product regulation (1)
- Biokompatibilität (1)
- Biosorb (1)
- Blood supply (1)
- CAP , Plasma , Melanom , Sphäroid , Krebs <Medizin> (1)
- CHX (1)
- COVID-19 (1)
- Candida albicans (1)
- CarboFlex (1)
- Carcinogen (1)
- Central Sterile Supply Departement (1)
- Check-In (1)
- Check-Out (1)
- Checkliste (1)
- Chemotherapie (1)
- Chloraniline (1)
- Chlorhexidine (1)
- Chlorhexidine digluconate (1)
- Chlornitrobenzen (1)
- Chorioallantoismembran (1)
- Chronic renal failure (1)
- Community Medicine (1)
- Compliance (1)
- Compliance <Patient> (1)
- Comunity Medicine (1)
- Connexin (1)
- Contreet-H (1)
- Cx43 (1)
- Cystein (1)
- Cytokine secretion (1)
- DIN 12791 (1)
- DIN 14729 (1)
- DIN EN 12791 (1)
- DIN EN ISO 14729 (1)
- Dauer (1)
- Dekontamination (1)
- Dekubitus (1)
- Demographic change (1)
- Dialyse (1)
- Dielectric barrier discharge (1)
- Drei-Kammer-Verfahren (1)
- Durchfall (1)
- EN 1500 (1)
- ERIS (1)
- Effektivität (1)
- Efficacy (1)
- Effizienz (1)
- Einreibedauer (1)
- Einwirkzeit (1)
- Elektrochemische Oxidation (1)
- Elektrostimulation (1)
- Empfindlichkeit (1)
- Encasing (1)
- Endotoxin (1)
- Energy supply (1)
- Entscheidungsbaum (1)
- Epidemiologie (1)
- Epidermis (1)
- Erkältungskrankheit (1)
- Erregerzahl (1)
- Escherichia coli (1)
- Estradiol (1)
- EtG (1)
- Ethanol based hand rub (1)
- Ethylglucuronid (1)
- Etiology (1)
- Explantationstest (1)
- Exposition (1)
- Expositionsmessung (1)
- Extended-Spectrum Beta-Lactamase (1)
- Extrakorporale Dialyse (1)
- Eye antisepsis of slaughtered pigs (1)
- Factors for exacerbation (1)
- Fahreignungsbegutachtung (1)
- Fehlzeit (1)
- Fibroblast (1)
- Filtration (1)
- Flow-Cell (1)
- Flüssigkeit (1)
- Fragebogenerhebung (1)
- Frageborgen (1)
- Frauenmilch (1)
- Frequency in childhood (1)
- Früherkennung (1)
- Frühgeborenes (1)
- Fungi (1)
- Funktionseinheit (1)
- GABAA-Rezeptor (1)
- GIS (1)
- Galenics (1)
- Galenik (1)
- Gemeinschaftspraxis (1)
- Genital tract infection (1)
- Geographical (1)
- Gesundheitsstörung (1)
- Gesundheitsökonomie (1)
- Ghana (1)
- Glomerulonephritis (1)
- Glove (1)
- Gram-negative Bakterien (1)
- Gram-positive Bakterien (1)
- Granudacyn® (1)
- Grauer Star (1)
- Greifswald / Universität (1)
- Guanidinthiocyanat (1)
- HDBD (1)
- HET- CAM (1)
- HET-CAM (1)
- HET-MN (1)
- Hair follicle (1)
- Hand antisepsis (1)
- Handschweiß (1)
- Hausstaub (1)
- Hautbarriere (1)
- Hautdesinfektion (1)
- Hautflora prEN12791 handrubs chirurgisch (1)
- Hautmodell (1)
- Heil- und Hilfsmittel (1)
- Hepatitis B (1)
- Hexachlorophene (1)
- Hippocampus (1)
- Honig (1)
- Hormesis (1)
- Hornschicht (1)
- Human papilloma virus (1)
- Hygiene <Motiv> (1)
- Hygiene costs (1)
- Hygieneausgaben (1)
- Hygienekosten (1)
- Hygienemaßnahme (1)
- Hygieneordnung (1)
- Hygienestandard (1)
- Hygienic safety reusable tap water filters Germlyser® (1)
- Hygienische Händedesinfektion (1)
- Hypochlorous acid (1)
- Hühnerei (1)
- ISAAC (1)
- Immunstimulation (1)
- Implant surface (1)
- In vitro (1)
- In vivo laser scanning microscopy (1)
- Inactivation (1)
- Inaktivator (1)
- Inaktivierung (1)
- Indikatorhandschuhe (1)
- Indikatorsystem (1)
- Infektionen (1)
- Infektionskontrolle (1)
- Infektionsrate (1)
- Inflammation (1)
- Infusionssystem (1)
- Inhibitor (1)
- Intensivstation (1)
- Interaktion (1)
- Iodausscheidung (1)
- Iodresorption (1)
- Irritationsdermatitis (1)
- Katarakt (1)
- Keap1 (1)
- Kinder (1)
- Kompatibilität (1)
- Kontaktekzem (1)
- Kontaktlinse (1)
- Kontaktlinsenpflegemittel (1)
- Kontaktlinsenpflegesysteme (1)
- Kontamination (1)
- Kosten (1)
- Kostenanalyse (1)
- Kostensenkung (1)
- Krankentransport (1)
- Kurzinfusionen (1)
- Kurzinfusionssystem (1)
- Kühlwasser (1)
- LAL-Test (1)
- LVPC (1)
- Labyrinthversuch (1)
- Laminar air flow (LAF) (1)
- Langzeitwirkung (1)
- Latexhandschuhe (1)
- Lavasept (1)
- Lecithine (1)
- Leginella pneumophila (1)
- Lipofundin (1)
- Liposomen (1)
- Liposoms (1)
- Lumbalpunktion (1)
- MSSA (1)
- Maisstärke (1)
- Maisstärkepuder (1)
- Mantelgas (1)
- Massagemittel (1)
- Material (1)
- Matratzenbezüge (1)
- Maus (1)
- Maximalversorgung (1)
- Mecklenburg Vorpommern (1)
- Mecklenburg-Strelitz (1)
- Mecklenburg-Vorpommern / Rettungsdienstgesetz (1)
- Medihoney (1)
- Medizin (1)
- Medizinprodukt (1)
- Meerschweinchen (1)
- Melanom (1)
- Membranfilter (1)
- Memorandum (1)
- Menschliches Serum (1)
- Mikrobielle Raumluftbelastung (1)
- Mikroperforationen (1)
- Mikrowellen (1)
- Milben (1)
- Mitochondrium (1)
- Modell (1)
- Molecular dynamics simulation (1)
- Mucin (1)
- Mucositis (1)
- Mucous Membrane (1)
- Mundhöhle (1)
- Mundspülung (1)
- Mutagenität (1)
- Muttermilch (1)
- Nanopartikel (1)
- Nase (1)
- Neugeborenes (1)
- Neurotoxicity (1)
- Neutralisator (1)
- Neutralisierung (1)
- Neutralization (1)
- Nitrilhandschuhe (1)
- Non-enveloped viruses (1)
- Nosokomiale Infektion (1)
- Nosokomiale Infektionen (1)
- Nrf2 (1)
- Nutztiere (1)
- OCT (1)
- OP-Dauer (1)
- ORP (1)
- Octenidindihydrochlorid (1)
- Octenidine (1)
- Octenidine dihydrochlorid (1)
- Octenidol® md (1)
- Octenisept (1)
- Operation (1)
- Operationen (1)
- Oralchirurgie (1)
- Oxidativer Stress (1)
- Oxygen supply (1)
- PEF (1)
- PHMB adsorption (1)
- PTS (1)
- PVP-Iod (1)
- PVP-iodine (1)
- Parenterales Arzneimittel (1)
- Partikelzahl (1)
- Pasteurisierung (1)
- Pathogener Mikroorganismus (1)
- Patient safety (1)
- Penetration (1)
- Perforation (1)
- Perforation <Medizin> (1)
- Perforationsrate (1)
- Peripheral venous catheters (1)
- Peritoneallavage (1)
- Personalschutz (1)
- Pharmazeutische Technologie (1)
- Phosphatidylcholine (1)
- Physiotherapie (1)
- Plasma treatment in vivo (1)
- Plasmaeffekt (1)
- Pneumatic Tube System (1)
- Pneumatisches Tube System (1)
- Poly (hexamethylene biguanide) hydrochloride (PHMB) (1)
- Poly(hexamethylene)biguanide (1)
- Polyhexamethylenbiguanid (1)
- Polyhexamethylene biguanide (1)
- Polyhexanide (1)
- Postoperative Wundinfektionen (1)
- Povidone-iodine (1)
- Prion (1)
- Produktivitätsverlust (1)
- Prognose (1)
- Prognosis (1)
- Prontosan (1)
- Propan-2-ol (1)
- Propanole (1)
- Prophylaxe (1)
- Propionibakterien (1)
- Prüfanschmutzung (1)
- Puder (1)
- Qualitätsmanagement (1)
- RKI-Richtlinie (1)
- RNA (1)
- Ratten (1)
- Raumklima (1)
- Reconstructed human epidermis (1)
- Red blood cell concentrates (1)
- Redox signaling (1)
- Redoxpotential (1)
- Reizwirkung (1)
- Residual antimicrobial effect (1)
- Resistenz (1)
- Rettungsdienst (1)
- Ringer-Wundspüllösung (1)
- Ringer’s solution (1)
- Risikoanalyse (1)
- Risk–benefit-assessment (1)
- Rose Bengal staining (1)
- S. sanguinis Biofilm (1)
- SARS-CoV-2 (1)
- SKH1 mouse model (1)
- SR101 (1)
- SaOs‐2 cell differentiation (1)
- Schadstoffbelastung (1)
- Schilddrüse (1)
- Schimmelpilze (1)
- Schimmelpilzschaden (1)
- Schlachtschwein (1)
- Schleimhaut (1)
- Schule (1)
- Schulung (1)
- Screening (1)
- Sedimentation (1)
- Seife (1)
- Sekundärleistung (1)
- Sepsis (1)
- Sieben <Verfahrenstechnik> (1)
- Silver wound dressing (1)
- Sodium hypochlorite (1)
- Sporozide Händedesinfektion (1)
- Spülen (1)
- Sterilität <Hygiene> (1)
- Streptococcus mutans (1)
- Streptococcus sanguinis (1)
- Streptococcus sanguis (1)
- Suction blister (1)
- Suction blister technique (1)
- Surface barrier discharge plasma source (1)
- TEER (1)
- THP-1 macrophages (1)
- Tempus 600 (1)
- Therapy (1)
- Thiolgruppe (1)
- Ti6Al4V (1)
- Ti6Al4V alloy (1)
- TiO2 (1)
- Tissue tolerable plasma (1)
- Tissue-tolerable plasma (1)
- Training (1)
- Transepidermal water loss (1)
- Trinkwasser (1)
- Trinkwasserverordnung (1)
- UVA-LED (1)
- UVA-responsive (1)
- Ultraschall (1)
- Ultraschallkopf (1)
- Ultraschallsonde (1)
- Umweltanalyse (1)
- Umweltbericht (1)
- Umwelterklärung (1)
- Unterschenkelgeschwür (1)
- Untersuchungshandschuhe (1)
- Unterziehhandschuhe (1)
- VUV radiation (1)
- Validierung (1)
- Verwaltung (1)
- Virusinfektion (1)
- Vorpommern (1)
- WHO (1)
- WSP (1)
- Waschung (1)
- Wasseraufbereitung (1)
- Wasserdesinfektion (1)
- Wassergüte (1)
- Wasserhygiene (1)
- Wasserleitung (1)
- Wasserlinse (1)
- Wassersicherheitsplan (1)
- Wasserstoffionenkonzentration (1)
- Wasserstoffperoxid (1)
- Water Safety Plan (1)
- Water-filtered infrared-A radiation (1)
- Wirksamkeit (1)
- Wirksamkeitstestung (1)
- Wirtschaftlichkeit (1)
- Wirtschaftlichkeitsprinzip (1)
- Wirtschaftlichkeitsprüfung (1)
- Worker safety (1)
- Wound antiseptics, HET-CAM, irritation score, octenidine, chlorhexidine, polihexanide, hypochlorite, hydrogen peroxide, hemoglobin spray, allantoin, dexpanthenol, thiocyanate. (1)
- Wound at risk of infection (1)
- Wound at risk score (W.A.R. score) (1)
- Wound colonization (1)
- Wound healing (1)
- Wound management (1)
- Wound secretion (1)
- Wundantiseptik (1)
- Wundauflage (1)
- Wunde <Motiv> (1)
- Wundmodelle (1)
- Wundreinigung (1)
- Wundspülung (1)
- Wundversorgung (1)
- Wurzelkanalinstrument (1)
- ZSVA (1)
- Zahnbelag (1)
- Zahnklinik (1)
- Zellkommunikation (1)
- Zellmigration (1)
- Zellskelett (1)
- Zentrale Venenkatheter (1)
- Zinkoxid (1)
- Zoonose (1)
- Zwischenspülungen (1)
- absorption (1)
- activated carbon (1)
- alkoholische Händedesinfektionsmittel (1)
- allergic (1)
- ambulance car/rescue service (1)
- ambulance service (1)
- ambulanter Sektor (1)
- amino fluoride (1)
- anaesthesia (1)
- antimicrobial (1)
- antimicrobial activity (1)
- antimicrobial coating (1)
- antimicrobial efficacy (1)
- antimikrobiell (1)
- antimikrobielle Substanzen (1)
- application time (1)
- aseptisch (1)
- asthma (1)
- atmospheric pressure (1)
- bacteria (1)
- bakterielle Translokation (1)
- bed processing (1)
- carbon contamination (1)
- carcinogenic (1)
- cataract (1)
- cfu (1)
- checklist (1)
- chlorine (1)
- chloroaniline (1)
- chronische Krankheit (1)
- chronische Wunde (1)
- cold atmospheric plasma (1)
- cold atmospheric pressure plasma (1)
- cold atmospheric pressure plasma (CAP) (1)
- comparison (1)
- confocal laser scanning microscopy (1)
- contact killing surface (1)
- cooling water (1)
- cost analysis (1)
- cytotoxicity (1)
- decontamination (1)
- dental clinic (1)
- dermal (1)
- dermal exposition (1)
- dermal full-thickness wounds (1)
- dermatologic effect (1)
- dermatologischer Nutzen (1)
- desinfections and antiseptics (1)
- dezentrale Aufbereitung (1)
- diabetic foot (1)
- dialysis (1)
- disc carrier test (1)
- double gloving (1)
- dressing; silver; antibacterial activity (1)
- drinking-water (1)
- duwl (1)
- dynamic light scattering (1)
- education (1)
- effectiness (1)
- endotoxin binding (1)
- ethanol resorption (1)
- examination gloves (1)
- exposure (1)
- exposure time (1)
- filtration (1)
- fluoride gels (1)
- gefässkatheterassozzierte Infektionen (1)
- gewebeverträgliches Plasma (1)
- hair follicles (1)
- hairiness (1)
- hand desinfection (1)
- hand disinfection (1)
- hand hygiene (1)
- hand hygiene; hand rub; hand disinfection; skin care; interaction; EN 1500 (1)
- hand-hygiene (1)
- health and safety protection at the workplace (1)
- health economics (1)
- hepatitis b (1)
- hospital of maximum care (1)
- house dust (1)
- hydrogen peroxide (1)
- hydroxyethyl starch (1)
- hygiene reglement (1)
- hygienic hand desinfecrion (1)
- hygienic hand rub (1)
- hygienische Händedesinfektion (1)
- hypochlorous acid (1)
- immune response stimulation (1)
- implant coating (1)
- indoor air (1)
- inductively-limited discharge (1)
- infected wounds (1)
- infection control (1)
- infection prophylaxis (1)
- infection rate (1)
- infectious virus (1)
- inflammation (1)
- interaction (1)
- iodine (1)
- ion chromatography (1)
- irritation potential (1)
- isopropyl alcoholic absorption (1)
- isotonische Kochsalzlösung (1)
- kINPen (1)
- kINPen 09 (1)
- kINPen MED (1)
- kINPen plasma jet (1)
- kINPen09 (1)
- kINPenMed (1)
- kINpen (1)
- kaltes Atmosphärendruck-Argon-Plasma (1)
- kaltes Atmosphärendruckplasma (1)
- kaltes nicht thermisches Plasma (1)
- keine Angaben (1)
- kinpen09 (1)
- kontaminiertes Wasserreservoir (1)
- latex gloves (1)
- lenscare (1)
- liquids (1)
- low temperature plasma (1)
- macaques (1)
- medical devices (1)
- micelle (1)
- microbiology (1)
- microperforations (1)
- microwave (1)
- mikrobiologische Wasseranalyse (1)
- moDCs (1)
- mould damage (1)
- moulds (1)
- mouth rinse (1)
- mouthwash (1)
- mucosa model (1)
- mucositis (1)
- multi-resistant pathogens (1)
- multidrug-resistant microorganisms (1)
- nanocapsules (1)
- nitrate (1)
- nitrile gloves (1)
- nitrite (1)
- non-thermal plasma (1)
- nosokomial (1)
- nosokomiale Infektion (1)
- nosokomiale Infektionen (1)
- o/w-Emulsion (1)
- o/w-Emulsions (1)
- observance of hygiene (1)
- octenidindihydrochloride (1)
- octenidine dihydrochloride (1)
- osseointegration (1)
- outpatient setting (1)
- particle number (1)
- patiententransport (1)
- perforation rate (1)
- peripherer venöser Gefäßkatheter (1)
- peroxynitrite (1)
- physikalische Therapie (1)
- physiological saline solution (1)
- plaque (1)
- plasma discharge (1)
- plasma-treated water (1)
- polihexanide (1)
- polyhexamethylene biguanide (1)
- porcine skin model (1)
- postoperative Infektion (1)
- postoperative Wundinfektionen (1)
- postoperative wound infections (1)
- prevention (1)
- pulmonal (1)
- pulsed electric current (1)
- quantitative suspensiontest (1)
- quantitativer Suspensionstest (1)
- questionary survey (1)
- questionnaire (1)
- reactive oxygen species (1)
- reactive species (1)
- redox biology (1)
- redox signaling (1)
- reprocessing (1)
- rescue service (1)
- responsibility (1)
- rettungsdienst (1)
- rhino virus (1)
- rhinoconjunctivitis (1)
- risk assessment (1)
- risk evaluation (1)
- routine floor disinfection (1)
- routinemäßige Fussbodendesinfektion (1)
- sealant (1)
- secondary achievements (1)
- septisch (1)
- settled dust (1)
- sieving (1)
- silver wound dressing (1)
- skin (1)
- skin antisepsis (1)
- skin-compatibility (1)
- skincare (1)
- skinprotection (1)
- soap (1)
- sodium monofluorophosphate (1)
- soft lenses (1)
- source of transmission (1)
- surface (1)
- surface modification (1)
- surgical hand preparation (1)
- synaptic spines (1)
- synaptische Dornen (1)
- tap water (1)
- tape stripping model (1)
- three-chamber model (1)
- thyroid (1)
- titanium alloys (1)
- toothpaste (1)
- total bacterial count (1)
- transdermaler Ultraschall (1)
- treatment control (1)
- turbulente Verdünnungsströmung (1)
- turbulenzarme Verdrängungsströmung (1)
- ultrasonic probe (1)
- undergloves (1)
- vaccine (1)
- viral load (1)
- water contact angle (1)
- water safety plan (1)
- waterborne infections (1)
- wettability (1)
- wetting (1)
- wiederaufbereitbare Wasserfilter steril Trinkwasser Trinkwasserpathogenen (1)
- wound antisepsis (1)
- wound healing (1)
- wound irrigation (1)
- wound rinsing (1)
- wound test-model (1)
- Übertragungswahrscheinlichkeit MRSA (1)
- Übung (1)
Institute
- Institut für Hygiene und Umweltmedizin (151) (remove)
Publisher
- MDPI (14)
- S. Karger AG (10)
- BioMed Central (BMC) (3)
- Frontiers Media S.A. (1)
- IOP Publishing (1)
- Wiley (1)
Einfluss der Plasmabehandlung auf das transepidermale Penetrationsverhalten von Arzneistoffen
(2021)
Zusammenfassung und Ausblick
Die Forschungshypothese, dass eine Plasmabehandlung der Haut mit kaltem
Atmosphärendruckplasma zu einer lokalen Änderung der physikochemischen Eigenschaften des
Stratum corneum und dessen Struktur und (Barriere-)Funktion führt, konnte bestätigt werden.
Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurden morphologisch sichtbare Hautveränderungen, die
Penetrationseigenschaften verschiedener Substanzen vor und nach Plasmabehandlung sowie
Veränderungen der Lipidzusammensetzung des Stratum corneum auf molekularer Ebene analysiert.
Der wesentliche Erkenntnisgewinn der Arbeit besteht im qualitativen und quantitativen Nachweis der
gefahrlosen durch kaltes Atmosphärendruckplasma vermittelten Penetrationssteigerung von
Substanzen in die Haut mit speziellem Fokus auf das Stratum corneum.
Die Plasmabehandlung der Haut mit einem Plasmajet lockert abhängig von der
Plasmabehandlungszeit das aus Corneozyten und einer interzellulären Lipidmatrix bestehende
Stratum corneum auf. Die aufgelockerte Struktur des Stratum corneum ermöglicht eine beschleunigte
Penetration verschiedener, nach Plasmabehandlung applizierter Substanzen durch die Haut (Kapitel
4.2.). Die Penetrationssteigerung variiert dabei abhängig von den Stoffeigenschaften der
penetrierenden Substanz (zum Beispiel Molekülgröße und Lipophilie).
Die morphologische Auflockerung des Stratum corneum spiegelt sich im nach der Plasmabehandlung
veränderten Ceramid-Profil wieder. Die veränderten Barriereeigenschaften in den obersten Schichten
des Stratum corneum nach einer einminütigen Plasmabehandlung lassen sich über die Interaktion von
plasma-produzierten reaktiven Spezies mit Lipiden der Haut (insbesondere Triacylglycerolen) und
die dadurch vermittelte Bildung von Triacylglycerol-Oxidationsprodukten erklären (Kapitel 4.4.).
Eine Plasmabehandlung hat im Bereich der in der Dermatologie für den kINPen MED empfohlenen
Anwendungsdauer von 15 s/cm² bis 1 min/cm² keine negativen Auswirkungen auf die Haut (keine
gesteigerte Anzahl an Apoptosen im Stratum basale, Möglichkeit der Regeneration des
aufgelockerten Stratum corneum von basal, (Kapitel 4.3.)). Längere Behandlungszeiten von 2
min/cm² bis 5 min/cm² können jedoch zu Apoptosen in für die Zellregeneration bedeutenden
Schichten führen.
Im Gegensatz zu anderen Methoden zur transdermalen Penetrationssteigerung besteht bei der Plasma-
vermittelten Penetrationssteigerung auf Grund der antibakteriellen Plasmaeigenschaften und der
Penetrationsbeschleunigung von ausschließlich kleinen Stoffen (Größe unter 689 nm) ein geringeres
Risiko der Infektion der behandelten Hautbereiche durch die Einwanderung von Bakterien und
Pilzen. Die Plasmabehandlung stellt demnach eine zukunftsträchtige Möglichkeit zur gefahrlosen
Penetrationssteigerung von Arzneistoffen durch die Hautbarriere dar.
Da die in dieser Arbeit gewonnenen Daten in vitro mit Hilfe eines Schweineohrmodells ermittelt
wurden, ermöglichen sie einen ersten Einblick in die Reaktion der gesunden menschlichen Haut auf
die Plasmabehandlung, lassen sich jedoch nicht eins zu eins auf die in vivo-Situation am menschlichen
Körper übertragen. Zudem sollte bei der Plasmabehandlung in vivo beachtet werden, dass es am
menschlichen Körper große intra- und interindividuelle Unterschiede in der Beschaffenheit der
Hautbarriere gibt, welche zu unterschiedlich starken Effekten der Plasmabehandlung führen könnten.
Ein Vergleich der Penetrationseigenschaften weiterer Stoffe mit unterschiedlichen hydro- und
lipophilen Stoffeigenschaften sowie unterschiedlichen Molekülgrößen vor und nach
Plasmabehandlung wäre für weitere Forschungsarbeiten empfehlenswert. Auf diese Weise könnte
erforscht werden, auf welche Substanzen die Plasmabehandlung der Haut den größten Einfluss hat
und es wären weitere Rückschlüsse auf die Form der aufgelockerten Bindungen, sowie auf eine
eventuelle Interaktion modifizierter Stratum corneum-Bestandteile mit der penetrierenden Substanz
möglich. Gleichzeitig könnten die Versuche mit längeren Penetrationszeiten wiederholt werden, um
zu überprüfen, ob tatsächlich eine Rechtsverschiebung des Peaks der Konzentration der penetrierten
Substanzen (siehe Kapitel 3.4. und Kapitel 3.5.) in tiefere Hautbereiche stattfindet.
Ein direkter Vergleich penetrationssteigernder Methoden (beispielsweise Mikronadeln und
Plasmajet) wäre interessant, um die verschiedenen Systeme auch quantitativ vergleichen zu können
und zu analysieren, ob die Vorteile der plasmavermittelten Penetrationssteigerung gegenüber der
Mikronadelmethode durch die Menge an penetrierter Substanz ausgeglichen werden können.
Neben den Lipiden könnte auch die Modifikation weiterer Stratum-corneum-Bestandteile ursächlich
für die veränderten Barriereeigenschaften der Haut nach Plasmabehandlung sein. Interessant wäre
deshalb auch die Untersuchung der Stratum-corneum-Peptide und -Proteine vor und nach
Plasmabehandlung.
Um die Reaktion der Haut in vivo auf die Plasmabehandlung besser vorhersagen zu können und damit
die im Rahmen dieser Arbeit erlangten Erkenntnisse in die klinische Praxis übertragen zu können,
sind weitere Studien nötig. Diese könnten die in vitro-Experimente am Schweineohr beispielsweise
auf ein in vivo-Mäusehautmodell übertragen. An einem frischen Mäusehautmodell wäre auch die
Untersuchung längerer Penetrationszeiten sowie die Geschwindigkeit der Hautregeneration und dem
damit Verbundenen Wiederaufbau der Hautbarriere nach Plasmabehandlung möglich.
Nach einer Verifizierung der Ergebnisse in vivo könnten die im Rahmen dieses Projekts gewonnenen
Erkenntnisse in Zukunft auf den klinischen Alltag übertragen werden. Für Langzeittherapien bei
speziellen Patientengruppen mit Problemen bei der oralen Medikamentenaufnahme (beispielsweise
in Form von Resorptionsstörungen im Magen-Darm-Trakt) oder bei einem starken First-Pass-Effekt
des Medikaments in der Leber ist die transdermale Medikamentenapplikation eine
Ausweichmöglichkeit, welche durch eine vorherige Plasmabehandlung der Haut noch verbessert
werden würde.
Im Rahmen des bereits etablierten medizinischen Anwendungsfelds von kaltem
Atmosphärendruckplasma bei der Behandlung chronischer Wunden könnte eine Plasmabehandlung
der Wundränder und angrenzender gesunder Hautbereiche die Penetration von nach der Behandlung
applizierten wundheilungsfördernden Cremes und Gels im betroffenen Gebiet beschleunigen und so
die Heilungsaussichten noch weiter verbessern.
Objectives
Oral mucositis caused by intensive cancer chemotherapy or radiotherapy frequently results in pronounced damage of the oral mucosa leading to painful oral hygiene. To support oral care, antimicrobial effective mouth rinses may be used. Thus, the efficacy of a hypochlorite-based mouth rinse (Granudacyn®), assumed to be highly biocompatible because of the compounds being part of the natural pathogen defense, as possible antiseptic agent in case of oral mucositis was compared to that of an octenidine based antiseptic mouth rinse (Octenidol® md).
Materials and methods
The study was conducted as monocentric, controlled, randomized, blind cross over comparative study on 20 volunteers. As a proof of principle, we performed the study on orally healthy subjects and not cancer patients. The efficacy was determined as reduction of colony forming units (cfu) on buccal mucosa as well as in saliva. After mouth rinsing for 30 s, samples were taken after 1 min, 15 min, 30 and 60 min. The lg-reduction was calculated as difference between lg-values of cfu pre- and post-treatment.
Results
Both antiseptic mouth rinses induced a significant reduction of cfu on buccal mucosa and in saliva 1 min after mouth rinsing. The effect persisted up to 60 min. The octenidine based rinse was significantly superior to the hypochlorite-based rinse up to the last sample 60 min after rinsing. However, the known cytotoxicity of octenidine argues against its application.
Conclusion
Within the limits of this study, due to its antiseptic efficacy, the hypochlorite-based rinse Granudacyn® can be regarded appropriate to support the oral hygiene in patients with a sensitive oral mucosa during an aggressive cancer chemotherapy and radiation treatment in case of oral mucositis.
Oral mucositis is the most common and severe non-hematological complication associated with cancer radiotherapy, chemotherapy, or their combination. Treatment of oral mucositis focuses on pain management and the use of natural anti-inflammatory, sometimes weakly antiseptic mouth rinses in combination with optimal oral cavity hygiene. To prevent negative effects of rinsing, accurate testing of oral care products is necessary. Due to their ability to mimic realistic in-vivo conditions, 3D models may be an appropriate option in compatibility testing of anti-inflammatory and antiseptically effective mouth rinses. We present a 3D model of oral mucosa based on the cell line TR-146 with a physical barrier, characterized by high transepithelial electrical resistance (TEER) and confirmed cell integrity. Histological characterization of the 3D mucosa model showed a stratified, non-keratinized multilayer of epithelial cells similar to that of human oral mucosa. By means of immuno-staining, tissue-specific expression of cytokeratin 13 and 14 was shown. Incubation of the 3D mucosa model with the rinses had no effects on cell viability, but TEER decreased 24h after incubation in all solutions except ProntOral®. Analogous to skin models, the established 3D model meets the quality control criteria of OECD guidelines and may therefore be suitable for comparing the cytocompatibility of oral rinses.
Hair follicles constitute important drug delivery targets for skin antisepsis since they contain ≈25% of the skin microbiome. Nanoparticles are known to penetrate deeply into hair follicles. By massaging the skin, the follicular penetration process is enhanced based on a ratchet effect. Subsequently, an intrafollicular drug release can be initiated by various trigger mechanisms. Here, we present novel ultraviolet A (UVA)-responsive nanocapsules (NCs) with a size between 400 and 600 nm containing hydroxyethyl starch (HES) functionalized by an o-nitrobenzyl linker. A phase transfer into phosphate-buffered saline (PBS) and ethanol was carried out, during which an aggregation of the particles was observed by means of dynamic light scattering (DLS). The highest stabilization for the target medium ethanol as well as UVA-dependent release of ethanol from the HES-NCs was achieved by adding 0.1% betaine monohydrate. Furthermore, sufficient cytocompatibility of the HES-NCs was demonstrated. On ex vivo porcine ear skin, a strong UVA-induced release of the model drug sulforhodamine 101 (SR101) could be demonstrated after application of the NCs in cyclohexane using laser scanning microscopy. In a final experiment, a microbial reduction comparable to that of an ethanol control was demonstrated on ex vivo porcine ear skin using a novel UVA-LED lamp for triggering the release of ethanol from HES-NCs. Our study provides first indications that an advanced skin antisepsis based on the eradication of intrafollicular microorganisms could be achieved by the topical application of UVA-responsive NCs.
Background
The approval of ethanol by the Biocidal Products Regulation has been under evaluation since 2007. This follows concern over alcohol uptake from ethanol-based hand rubs (EBHR). If ethanol is classified as carcinogenic, mutagenic, or reprotoxic by the European Chemicals Agency (ECHA), then this would affect infection prevention and control practices.
Aim
A review was performed to prove that ethanol is toxicological uncritical and indispensable for hand antisepsis because of its unique activity against non-enveloped viruses and thus the resulting lack of alternatives. Therefore, the following main points are analyzed: The effectiveness of ethanol in hand hygiene, the evidence of ethanol at blood/tissue levels through hand hygiene in healthcare, and the evidence of toxicity of different blood/tissue ethanol levels and the non-comparability with alcoholic consumption and industrial exposure.
Results
EBHR are essential for preventing infections caused by non-enveloped viruses, especially in healthcare, nursing homes, food industry and other areas. Propanols are effective against enveloped viruses as opposed to non-enveloped viruses but there are no other alternatives for virucidal hand antisepsis. Long-term ingestion of ethanol in the form of alcoholic beverages can cause tumours. However, lifetime exposure to ethanol from occupational exposure < 500 ppm does not significantly contribute to the cancer risk. Mutagenic effects were observed only at doses within the toxic range in animal studies. While reprotoxicity is linked with abuse of alcoholic beverages, there is no epidemiological evidence for this from EBHR use in healthcare facilities or from products containing ethanol in non-healthcare settings.
Conclusion
The body of evidence shows EBHRs have strong efficacy in killing non-enveloped viruses, whereas 1-propanol and 2-propanol do not kill non-enveloped viruses, that pose significant risk of infection. Ethanol absorbed through the skin during hand hygiene is similar to consumption of beverages with hidden ethanol content (< 0.5% v/v), such as apple juice or kefir. There is no risk of carcinogenicity, mutagenicity or reprotoxicity from repeated use of EBHR. Hence, the WHO Task Force strongly recommend retaining ethanol as an essential constituent in hand rubs for healthcare.
Aim
Periprosthetic joint infections are a devastating complication after arthroplasty, leading to rejection of the prosthesis. The prevention of septic loosening may be possible by an antimicrobial coating of the implant surface. Poly (hexamethylene) biguanide hydrochloride [PHMB] seems to be a suitable antiseptic agent for this purpose since previous studies revealed a low cytotoxicity and a long-lasting microbicidal effect of Ti6Al4V alloy coated with PHMB. To preclude an excessive activation of the immune system, possible inflammatory effects on macrophages upon contact with PHMB-coated surfaces alone and after killing of S. epidermidis and P. aeruginosa are analyzed.
Methods
THP-1 monocytes were differentiated to M0 macrophages by phorbol 12-myristate 13-acetate and seeded onto Ti6Al4V surfaces coated with various amounts of PHMB. Next to microscopic immunofluorescence analysis of labeled macrophages after adhesion on the coated surface, measurement of intracellular reactive oxygen species and analysis of cytokine secretion at different time points without and with previous bacterial contamination were conducted.
Results
No influence on morphology of macrophages and only slight increases in iROS generation were detected. The cytokine secretion pattern depends on the surface treatment procedure and the amount of adsorbed PHMB. The PHMB coating resulted in a high reduction of viable bacteria, resulting in no significant differences in cytokine secretion as reaction to coated surfaces with and without bacterial burden.
Conclusion
Ti6Al4V specimens after alkaline treatment followed by coating with 5–7 μg PHMB and specimens treated with H2O2 before PHMB-coating (4 μg) had the smallest influence on the macrophage phienotype and thus are considered as the surface with the best cytocompatibility to macrophages tested in the present study.
Das maligne Melanom ist eine der häufigsten malignen Erkrankungen in Deutschland. Vor allem in fortgeschrittenen Stadien ist es mit einer hohen Letalität verbunden. Die aktuell vorhandenen Therapiemöglichkeiten bergen ein hohes Nebenwirkungspotenzial und weisen bei dem häufig mutierenden Karzinom eine begrenzte Wirksamkeit auf. Daher sind unterstützende oder neue Therapieansätze essenziell. Kaltes nicht-thermisches Plasma hat in der Krebsforschung in den letzten Jahren zunehmend Aufmerksamkeit erhalten, da sich gute Effekte auf Tumorzellen zeigen ließen. Durch den in dieser Arbeit gewählten 3D-Aufbau der Zellkultur konnten Zell-Zell-Interaktionen, unterschiedliche Zellzyklus-Stadien, Nährstoffgradienten innerhalb des Zellverbandes und daraus resultierende Effekte auf die Wirksamkeit des Therapieansatzes simuliert werden. In der präklinischen Forschung zur Plasmamedizin könnte die Verwendung von Sphäroiden ein nützliches Modell darstellen, um die Wirkweise des Plasmas besser zu verstehen und später die Anwendung am Patienten zu ermöglichen. Zudem kann die Sensibilität unterschiedlicher maligner Zellen mit diesem Modell eingeschätzt werden. Zum Einsatz kamen Zellen eines Primärmelanoms (SK_MEL-28) und einer Lymphknotenmetastase eines Melanoms (MNT-1). Es konnte eine signifikante Reduktion des Wachstums der Sphäroide beider gewählter Melanom-Zellreihen nach indirekter und direkter Plasmabehandlung mit dem kalten Atmosphärendruck-Plasmajet kINPenMed festgestellt werden. Zudem konnte auch eine reduzierte Vitalität der Sphäroide nach Plasmabehandlung gezeigt werden. Eine Veränderung im Nachweis von proliferierenden oder apoptotischen Zellen innerhalb des Sphäroids mit immunhistologischen Färbungen konnte nicht gezeigt werden. Auch nach Plasmabehandlung zeigte sich lediglich ein Proliferationsgradient von außen nach innen an den Sphäroiden aller Behandlungsgruppen. Nach Platzierung der plasmabehandelten Sphäroide in einem Kollagen 1-Gel konnte ein vermehrtes Auswachsen von Zellen bei den indirekt behandelten Sphäroiden beobachtet werden. Die Ergebnisse der immunhistologischen Färbungen und die Migration im Gel stehen im Gegensatz zu den in der Literatur beschriebenen Effekten der Plasmabehandlung und bedürfen einer weiteren Evaluation. In der Proteomanalyse zeigten sich ebenfalls Proteine vermehrt exprimiert, die an der Reaktion auf RONS, an Migration und Adhäsion sowie am Zellzyklus beteiligt sind. Dabei unterstützen die Daten aus der Proteomanalyse viele der zuvor genannten Ergebnisse.
AbstractPlasma medicine refers to the application of nonequilibrium plasmas at approximately body temperature, for therapeutic purposes. Nonequilibrium plasmas are weakly ionized gases which contain charged and neutral species and electric fields, and emit radiation, particularly in the visible and ultraviolet range. Medically-relevant cold atmospheric pressure plasma (CAP) sources and devices are usually dielectric barrier discharges and nonequilibrium atmospheric pressure plasma jets. Plasma diagnostic methods and modelling approaches are used to characterize the densities and fluxes of active plasma species and their interaction with surrounding matter. In addition to the direct application of plasma onto living tissue, the treatment of liquids like water or physiological saline by a CAP source is performed in order to study specific biological activities. A basic understanding of the interaction between plasma and liquids and bio-interfaces is essential to follow biological plasma effects. Charged species, metastable species, and other atomic and molecular reactive species first produced in the main plasma ignition are transported to the discharge afterglow to finally be exposed to the biological targets. Contact with these liquid-dominated bio-interfaces generates other secondary reactive oxygen and nitrogen species (ROS, RNS). Both ROS and RNS possess strong oxidative properties and can trigger redox-related signalling pathways in cells and tissue, leading to various impacts of therapeutic relevance. Dependent on the intensity of plasma exposure, redox balance in cells can be influenced in a way that oxidative eustress leads to stimulation of cellular processes or oxidative distress leads to cell death. Currently, clinical CAP application is realized mainly in wound healing. The use of plasma in cancer treatment (i.e. plasma oncology) is a currently emerging field of research. Future perspectives and challenges in plasma medicine are mainly directed towards the control and optimization of CAP devices, to broaden and establish its medical applications, and to open up new plasma-based therapies in medicine.
Multiple evidence in animal models and in humans suggest a beneficial role of cold physical
plasma in wound treatment. Yet, risk assessment studies are important to further foster therapeutic
advancement and acceptance of cold plasma in clinics. Accordingly, we investigated the long-term
side effects of repetitive plasma treatment over 14 consecutive days in a rodent full-thickness ear
wound model. Subsequently, animals were housed for 350 days and sacrificed thereafter. In blood,
systemic changes of the pro-inflammatory cytokines interleukin 1β and tumor necrosis factor α
were absent. Similarly, tumor marker levels of α-fetoprotein and calcitonin remained unchanged.
Using quantitative PCR, the expression levels of several cytokines and tumor markers in liver,
lung, and skin were found to be similar in the control and treatment group as well. Likewise,
histological and immunohistochemical analysis failed to detect abnormal morphological changes
and the presence of tumor markers such as carcinoembryonic antigen, α-fetoprotein, or the neighbor
of Punc 11. Absence of neoplastic lesions was confirmed by non-invasive imaging methods such as
anatomical magnetic resonance imaging and positron emission tomography-computed tomography.
Our results suggest that the beneficial effects of cold plasma in wound healing come without apparent
side effects including tumor formation or chronic inflammation.
Contaminated surfaces have been discussed as a possible source of severe acute respiratory
syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2). Under experimental conditions, SARS-CoV-2 can remain
infectious on surfaces for several days. However, the frequency of SARS-CoV-2 detection on surfaces
in healthcare settings and the public is currently not known. A systematic literature review was
performed. On surfaces around COVID-19 cases in healthcare settings (42 studies), the SARS-CoV2 RNA detection rates mostly were between 0% and 27% (Ct values mostly > 30). Detection of
infectious SARS-CoV-2 was only successful in one of seven studies in 9.2% of 76 samples. Most of the
positive samples were obtained next to a patient with frequent sputum spitting during sampling.
Eight studies were found with data from public surfaces and RNA detection rates between 0% and
22.1% (Ct values mostly > 30). Detection of infectious virus was not attempted. Similar results
were found in samples from surfaces around confirmed COVID-19 cases in non-healthcare settings
(7 studies) and from personal protective equipment (10 studies). Therefore, it seems plausible to
assume that inanimate surfaces are not a relevant source for transmission of SARS-CoV-2. In public
settings, the associated risks of regular surface disinfection probably outweigh the expectable health
benefit