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Background and Aims: Gastrointestinal stromal tumors (GISTs) are rare malignancies but the most common mesenchymal tumors of the digestive tract. Recent advances in diagnostic imaging and an increasing incidence will confront us more frequently with stromal tumors. This single center study aimed to characterize GIST patients in terms of tumor location, clinical presentation, metastasis formation, as well as associated secondary malignancies. Methods: In a retrospective study, 104 patients with a histologically confirmed diagnosis of GIST, collected between 1993 and 2011, were characterized for several clinical features. Results: The most common GIST location was the stomach (67.6%) followed by the small intestine (16.2%). Gastrointestinal bleeding (55.8%) and abdominal pain (38.5%) were the most frequently reported symptoms whereas about one-third of patients remained clinically asymptomatic (31.6%); 14.4% of patients had either synchronous or metachronous metastases and there was a significant prevalence also in the low risk group. The proportion of secondary malignant associated neoplasms was 31% in our GIST cohort, among which gastrointestinal, genitourinary tumors, and breast cancer were the most prevalent. Conclusion: There was a considerable risk for metastasis formation and the development of secondary neoplasias that should encourage discussion about the appropriate surveillance strategy after surgery for GIST.
In dieser Arbeit wurden 29 Patienten mit invasivem Peniskarzinom immunhistochemisch hinsichtlich ihrer Expression von KI67, Tenascin und Fibronectin untersucht. Hieraus sollte eine prognostische Bedeutung für den Tumor abgeleitet werden. Eine Abhängigkeit zwischen Grading bzw. Tumorstadium und Höhe des Ki67 – Labeling bestand bei Peniskarzinomen nicht. Ein hoher Ki67 – Index spricht für das Vorliegen einer lymphogenen Metastasierung, ab einem Label von 60% traten bei allen Patienten Lymphknotenmetastasen auf, in diesen Fällen sollte also eine Lymphadenektomie unbedingt angestrebt werden. Auf eine Entfernung von Lymphknoten kann man hingegen bei Patienten ohne Risikofaktoren mit einem schwachen Ki67 – Label verzichten, da bei diesen Tumoren keine Lymphknotenmetastasen nachweisbar waren. Ab einem Cut off von 50% für den Ki67 – Index zeigte sich im logrank - Test eine signifikante Verschlechterung des Überlebens. Ki67 scheint aus diesem Grund geeignet, als zusätzlicher prognostischer Parameter für das Peniskarzinom zu fungieren. 85% der Peniskarzinome mit intrazytoplasmatischer Tenascinexpression waren metastasiert. Die klinische Bedeutung liegt in einer zusätzlichen Information für Patienten mit intrazytoplasmatischer Tenascinexpression. Hier sollte eine inguinale Lymphadenektomie angestrebt werden. Insgesamt zeigten aber alle Peniskarzinome ein ähnliches Expressionsmuster für Tenascin bzw. Fibronectin, so dass eine Vorhersage von Lymphknotenmetastasen und damit eine prognostische Aussage zur Tumorerkrankung nicht möglich waren.