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The Impact of Strategies on the Vote Share of New Parties

  • Can established parties influence the electoral success of new parties? To answer this research question, the author examined the relationships of 168 new parties in 18 highly developed democracies with their established competitors based on their respective election programmes and election results. His analysis of the textual similarity of these election manifestos shows that established parties can influence their competitors' election results by selectively changing the emphasis of their policies. However, competition among the parties must also be taken into account. This study thus contributes to a better understanding of the dynamics of party competition and the opportunities offered by computer-assisted textual analysis in the social sciences.
  • Können etablierte Parteien den Wahlerfolg neuer Parteien beeinflussen? Zur Beantwortung der Forschungsfrage wurden die Beziehungen von 168 neuen Parteien in 18 hoch entwickelten Demokratien mit ihren etablierten Konkurrenten anhand der jeweiligen Wahlprogramme und Wahlergebnisse untersucht. Die Analyse der Textähnlichkeit dieser Wahlprogramme zeigt, dass es für etablierte Parteien durch eine Veränderung der gewählten Themenschwerpunkte möglich ist, Wahlergebnisse ihrer Konkurrenten zu beeinflussen. Dabei muss aber auch die Wettbewerbssituation beachtet werden. Die Arbeit trägt damit zu einem besseren Verständnis der Dynamik des Parteienwettbewerbs sowie der Möglichkeiten computergestützter Textanalyse in den Sozialwissenschaften bei.

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Metadaten
Author:Dr. Martin RachujORCiD
URN:urn:nbn:de:gbv:9-opus-88525
DOI:https://doi.org/10.5771/9783748938958
ISBN:978-3-7489-3895-8
Publisher:Nomos
Place of publication:Baden-Baden
Referee:Prof. Dr. Detlef Jahn, Prof. Dr. Stefan Müller
Advisor:Prof. Dr. Detlef Jahn
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Year of Completion:2023
Granting Institution:Universität Greifswald, Philosophische Fakultät
Date of final exam:2022/07/06
Release Date:2023/11/09
Tag:Established Parties; Ideology; Manifestos; New Parties; Parties; Party Competition; Position; Salience; Text Analysis
GND Keyword:Partei, Ideologie
Page Number:225
Faculties:Philosophische Fakultät / Institut für Politik- und Kommunikationswissenschaft
DDC class:300 Sozialwissenschaften / 320 Politikwissenschaft
Collections:Förderung durch Monographienfonds
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