Institut für Diagnostische Radiologie und Neuroradiologie
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Chills are emotional peaks especially in response toward acoustic stimuli. In the present study, we examined facial expressions associated with pleasant and unpleasant chill experiences during music and harsh sounds by measuring electromyographic activity from facial corrugator and zygomatic muscles. A rubber bulb could be pressed by the participants to report chill intensities. During harsh sounds, increased activation of both corrugator and zygomatic muscle was observed. Zygomatic muscle activity was even more pronounced when a chill experience was reported during such sounds. In contrast, pleasant chill experiences during music were associated with slightly increased corrugator activity compared with absent chills. Our data suggest that harsh sounds produce a painful facial expression that is even intensified when a chill experience is reported. Increased corrugator activity during chills toward music might refer to states of being moved. The results are discussed in the light of a proposed role of the chill in regulating social behavior. Our results suggest that recording facial muscle activity can be a valuable method for the examination of pleasant and unpleasant peak emotions induced by acoustic stimuli.
Introduction: Germany has established a national mammography screening program (MSP). Despite extensive awareness campaigns, the participation rate is only 54%, which is considerably below the European guidelines’ recommendation of at least 70%. Several reasons why women do not participate are already known. Telephone consultations along with invitation letters have improved the participation rate. Here, we analyzed the reasons for non-participation and offered barrier-specific counseling to examine which impediments can be overcome to improve participation. Study Design: In a randomized controlled trial, women who had not attended their proposed screening appointment in the MSP after a written invitation were contacted by telephone and asked why they did not attend. Barrier-specific counseling via telephone was then offered. Participation in the MSP was rechecked 3 months after counseling. Setting: 1772 women, aged 50–69 years, who had not scheduled a mammography screening after a written invitation were contacted by telephone and asked for their reasons for non-participation. Intervention: The reasons were recorded by the calling consultant and categorized either during the call or later based on their recorded statements. Afterward, the women received counseling specific to their statements and were given general information about the MSP. Main outcome measures: We categorized the reasons given, calculated their frequency, and analyzed the probabilities to which they could be successfully addressed in individual counseling. Participation rates were determined post-consultation according to the reason(s) indicated. Results: The data were analyzed in 2022. After exclusions, 1494 records were analyzed. Allowing for multiple reasons to be stated by every individual 3280 reasons for not attending were abstracted. The most frequent reason was participation in “gray screening” (51.5%), which included various breast cancer prevention measures outside the national MSP. Time problems (26.6%) and health reasons (17.3%) were also important. Counseling was most effective when women had not participated for scheduling reasons. Conclusion: Several reasons prevented women from participating in the MSP. Some reasons, such as time-related issues, could be overcome by telephone counseling, but others, like barriers resulting from fear of the examination procedure or its result, could not.
Sensorimotor representations of swallowing in pre- and postcentral gyri of both cerebral hemispheres are interconnected by callosal tracts. We were interested in (1) the callosal location of fibers interconnecting the precentral gyri (with the primary motor cortex; M1) and the postcentral gyri (with the primary somatosensory cortex; S1) relevant for swallowing, and (2) the importance of their integrity given the challenges of swallowing compliance after recovery of dysphagia following stroke. We investigated 17 patients who had almost recovered from dysphagia in the chronic stage following stroke and age-matched and gender-matched healthy controls. We assessed their swallowing compliance, investigating swallowing of a predefined bolus in one swallowing movement in response to a ‘go’ signal when in a lying position. A somatotopic representation of swallowing was mapped for the pre- and postcentral gyrus, and callosal tract location between these regions was compared to results for healthy participants. We applied multi-directional diffusion-weighted imaging of the brain in patients and matched controls to calculate fractional anisotropy (FA) as a tract integrity marker for M1/S1 callosal fibers. Firstly, interconnecting callosal tract maps were well spatially separated for M1 and S1, but were overlapped for somatotopic differentiation within M1 and S1 in healthy participants’ data (HCP: head/face representation; in house dataset: fMRI-swallowing representation in healthy volunteers). Secondly, the FA for both callosal tracts, connecting M1 and S1 swallowing representations, were decreased for patients when compared to healthy volunteers. Thirdly, integrity of callosal fibers interconnecting S1 swallowing representation sites was associated with effective swallowing compliance. We conclude that somatosensory interaction between hemispheres is important for effective swallowing in the case of a demanding task undertaken by stroke survivors with good swallowing outcome from dysphagia.
Zielsetzung: CT-gesteuerte perkutane transthorakale Lungenbiopsien werden zur Charakterisierung von unklaren pulmonalen Läsionen eingesetzt, da diese weniger Komplikationen hervorrufen als operative Explorationen. Die hierbei am häufigsten auftretenden Komplikationen sind Pneumothorax und pulmonalen Blutungen. Um diese zu verringern, konzentrierten sich Studien vermehrt auf mögliche Einflussfaktoren. Hierbei zeigte sich, dass Komplikationen überwiegend von Läsionsgröße, Stich-kanallänge und pleuralem Kontakt des Tumors abhingen. Weitere einflussnehmen-de Faktoren waren das Auftreten von Lungenemphysemen und die Lokalisation des Tumors. Nach unserem Wissen wurde der potentielle Einfluss von Berufserfahrung und Persönlichkeitsmerkmalen von interventionellen Radiologen bei CT-gesteuerten Lungenbiopsien bislang nicht untersucht.
Folglich war die Motivation zur vorliegenden Studie, mithilfe psychologischer Frage-bögen Rückschlüsse auf die Interventionsergebnisse und Ausbildung im Bereich der Interventionellen Radiologie zu ziehen. Konkret wurde untersucht inwiefern Berufserfahrung und Persönlichkeitsmerkmale von interventionellen Radiologen den technischen Erfolg und die Komplikationsrate CT-gesteuerter perkutaner transthorakaler Lungenbiopsien beeinflussen.
Methodisches Vorgehen: Auf Grundlage einer retrospektiven Datenanalyse von 1056 CT-gesteuerten Lungenbiopsien, durchgeführt von 38 interventionellen Radio-logen im Zeitraum 2006 bis 2014, wurden für die vorliegende Studie 445 Eingriffe herangezogen, die von 14 Radiologen durchgeführt wurden (Ausschlusskriterien: Fehlende Zustimmung der Radiologen; < 20 Interventionen pro Interventionalist; Punktionen mit unvollständigen Daten etc., Vgl. Abbildung 1).
Die Interventionen wurden bewertet in Bezug auf die Häufigkeit von auftretenden Komplikationen, technischer Erfolgsrate und interventionsbezogenen Einflussgrößen. Persönlichkeitsmerkmale der interventionellen Radiologen wurden auf Basis der psychologischen Fragebögen NEO-FFI (Big Five) und State-Trait Angst-Inventar beurteilt. Die Ergebnisse der CT-gesteuerten Lungenbiopsien wurden den interventionsbezogenen Einflussgrößen zugeordnet und mit den Persönlichkeitsmerkmalen und der Berufserfahrung der 14 Radiologen abgeglichen.
Resultat: Es wurden keine signifikanten Unterschiede zwischen den 14 Interventionalisten bezüglich des technischen Erfolgs (Variationsbreite: 75.0 - 95.5%, p = 0.406), Komplikationsrate insgesamt (Variationsbreite: 44.7 - 85.7%, p = 0.088) beziehungsweise Major- (Variationsbreite: 15.6 - 40.9%, p = 0.679) und Minor-Komplikationen (Variationsbreite: 31.6 - 71.4%, p = 0.074) identifiziert. Die Berufserfahrung hatte keine Aus-wirkung auf den technischen Erfolg (p = 0.254) und die Komplikationsrate (p = 0.470). Die Persönlichkeitsmerkmale hatten keinen Einfluss auf den technischen Erfolg. Drei der sechs Persönlichkeitsmerkmale besaßen jedoch einen Einfluss auf die Komplikationsrate.
Fazit: Die Berufserfahrung besitzt keinen Einfluss auf den technischen Erfolg und die Komplikationsrate von CT-gesteuerten transthorakalen Lungenbiopsien. Auch die Persönlichkeitsmerkmale Angstgefühl, Offenheit, Gewissenhaftigkeit, Extraversion, Verträglichkeit und Neurotizismus nehmen keinen signifikanten Einfluss auf den technischen Erfolg. Jedoch haben die drei Persönlichkeitsmerkmale Angstgefühl, Offenheit und Gewissenhaftigkeit einen signifikanten Einfluss auf das Auftreten von Komplikationen.
Es zeigt sich, dass Persönlichkeitsmerkmale zumindest teilweise einen Einfluss auf die Komplikationsrate besitzen und daher eine verbesserte individuelle Weiterbildung helfen kann, individuelle Fehlerquellen zu minimieren und das Leistungsniveau zu erhöhen. Ein verstärktes Augenmerk sollte analog anderer Berufe auch in der Medizin darauf gelegt werden, bereits bei der Kandidatenauswahl stärker persönlichkeitsmerkmalbezogene Aspekte zu integrieren und während der Berufslaufbahn immer wieder zu erheben.
Temporomandibulärer Schmerz ist ein häufiges Symptom bestehend aus Schmerzen lokalisiert um den gelenknahen Anteil des Kiefers mit einer starken Abhängigkeit von Stressoren. Chronische Schmerzen wurden bereits mit Veränderungen des Volumens der grauen Hirnsubstanz (GMV) assoziiert. Frühere Studien zum Thema haben bis jetzt jedoch widersprüchliche Ergebnisse geliefert. Dies könnte unter anderem den unterschiedlichen Zusammensetzungen der Studienpopulationen sowie den zugrundeliegenden Studienmethoden geschuldet sein.
Um die Auswirkungen chronischer Schmerzen auf die Gehirnstruktur mit hohen Fallzahlen zu untersuchen, wurden in der vorliegenden Arbeit drei Gruppen klinischer Patienten, insgesamt 47 Individuen, und eine Studienpopulation, bestehend aus insgesamt 57 Patienten, die Gesichtsschmerzen über die letzten 6 Monate angaben, analysiert. Die Patienten der Studienpopulation wurden aus der Study of Health in Pomerania (SHIP) rekrutiert, die Patienten der klinischen Probandengruppen in Zusammenarbeit mit der Zahnklinik Greifswald. Das Volumen der grauen Hirnsubstanz dieser Patienten wurde jeweils mit dem einer gesunden Kontrollgruppe ohne chronische Schmerzen verglichen.
Die Kontrollgruppe bestand aus 60 Individuen für den Vergleich mit den klinischen Patienten sowie 381 Individuen für den Vergleich mit den Patienten der Studienpopulation. Beide Kontrollgruppen waren jeweils für Alter und Geschlecht entsprechend korrigiert.
Zur Gehirnstrukturanalyse kam Voxelbasierte Morphometrie als populäres In-vivo-Verfahren zum Einsatz. Hiefür erhielten sowohl Patienten als auch die Kontrollpersonen ein MRT. In einer Region of Interest (Bereich von Interesse) Analyse zeigte nur die klinische Patientengruppe ein verringertes Volumen der grauen Substanz in den Bereichen des anteromedialen Gyrus cinguli bis in den medialen präfrontalen Cortex reichend, bei denen aus der Literatur bereits eine besonde Anfälligkeit gegenüber chronischen Schmerzen und einer damit verbundenen Reduktion der grauen Substanz bekannt ist.
We, here, provide a personal review article on the development of a functional MRI in the radiology departments of two German university medicine units. Although the international community for human brain mapping has met since 1995, the researchers fascinated by human brain function are still young and innovative. However, the impact of functional magnetic resonance imaging (fMRI) on prognosis and treatment decisions is restricted, even though standardized methods have been developed. The tradeoff between the groundbreaking studies on brain function and the attempt to provide reliable biomarkers for clinical decisions is large. By describing some historical developments in the field of fMRI, from a personal view, the rise of this method in clinical neuroscience during the last 25 years might be understandable. We aim to provide some background for (a) the historical developments of fMRI, (b) the establishment of two research units for fMRI in the departments of radiology in Germany, and (c) a description of some contributions within the selected fields of systems neuroscience, clinical neurology, and behavioral psychology.
Background: The current literature discusses aspects of quality assurance (QA) and sub-specialization. However, the challenges of these topics in a teleradiology network have been less explored. In a project report, we aimed to review the development and enforcement of sub-specialized radiology at Telemedicine Clinic (TMC), one of the largest teleradiology providers in Europe, and to describe each step of its QA. Evaluation: The company-specific background was provided by the co-authors—current and former staff members of TMC. Detailed descriptions of the structures of sub-specialization and QA at TMC are provided. Exemplary quantitative evaluation of caseloads and disagreement rates of secondary reviews are illustrated. Description of Sub-specialization and Quality Assurance at TMC: Sub-specialization at TMC is divided into musculoskeletal radiology, neuroradiology, head and neck, a body, and an emergency section operating at local daytime in Europe and Australia. Quality assurance is based on a strict selection process of radiologists, specific reporting guidelines, feedback through the secondary reading of 100% of all radiology reports for new starters, and a minimum of 5% of radiology reports on a continuous basis for all other radiologists, knowledge sharing activities and ongoing training. The level of sub-specialization of each radiologist is monitored continuously on an individual basis in detail. After prospective secondary readings, the mean disagreement rate at TMC indicating at least possibly clinically relevant findings was 4% in 2021. Conclusion: With continuing and current developments in radiology in mind, the essential features of sub-specialization and innovative QA are relevant for further expansion of teleradiology services and for most radiology departments worldwide to respond to the increasing demand for value-based radiology.
Die hier vorliegende Studie bestätigt die Hypothese, dass die Integration der 3D-
Voxel-basierten morphometrischen Analyse in den klinisch diagnostischen
Algorithmus der Epilepsien und insbesondere bei der Diagnostik der kryptogenen
Epilepsien einen entscheidenden Vorteil bringt. Der diagnostische Mehrwert für KFE
lag dabei in der Detektion von vorher unbekannten FCD bei 3,6% (3 aus 84) und
führte in weiteren 6% (5 aus 84) zur Diagnoseänderung durch teilweise sehr subtile
und teilweise sehr eindeutige Befunde, welche zuvor in der nativen Bildgebung
übersehen wurden. Dabei besitzt diese Analyse eine hohe Sensitivität (1,0) und
leidet unter einer geringen Spezifität (0,23-0,25), welche durch erneute Betrachtung
und Konsensfindung erhöht wird. Über eine erweiterte Diagnostik und die
Epilepsiechirurgie kann das MAP zu einer ökonomischeren und erfolgreicheren
Therapie von kryptogenen Epilepsien und zu einer besseren Anfallskontrolle und
damit Lebensqualität für den Patienten führen. Die Implementierung dieses
Verfahrens in den Diagnostikalgorithmus in einem tertiären Epilepsiezentrum ist
wenig zeit- und kostenintensiv und bietet zusätzlich durch eine Übertragbarkeit in
andere Fachgebiete und durch einen „zweiten diagnostischen Blick“ auf bereits
gesehene Bilder einen Vorteil gegenüber rein nativer Bildgebung. Die
Weiterentwicklung beispielsweise durch künstliche Intelligenz ist Gegenstand
aktueller Studien.
Objective
Whole-body MRI (wb-MRI) is increasingly used in research and screening but little is known about the effects of incidental findings (IFs) on health service utilisation and costs. Such effects are particularly critical in an observational study. Our principal research question was therefore how participation in a wb-MRI examination with its resemblance to a population-based health screening is associated with outpatient service costs.
Design
Prospective cohort study.
Setting
General population Mecklenburg-Vorpommern, Germany.
Participants
Analyses included 5019 participants of the Study of Health in Pomerania with statutory health insurance data. 2969 took part in a wb-MRI examination in addition to a clinical examination programme that was administered to all participants. MRI non-participants served as a quasi-experimental control group with propensity score weighting to account for baseline differences.Primary and secondary outcome measuresOutpatient costs (total healthcare usage, primary care, specialist care, laboratory tests, imaging) during 24 months after the examination were retrieved from claims data. Two-part models were used to compute treatment effects.
Results
In total, 1366 potentially relevant IFs were disclosed to 948 MRI participants (32% of all participants); most concerned masses and lesions (769 participants, 81%). Costs for outpatient care during the 2-year observation period amounted to an average of €2547 (95% CI 2424 to 2671) for MRI non-participants and to €2839 (95% CI 2741 to 2936) for MRI participants, indicating an increase of €295 (95% CI 134 to 456) per participant which corresponds to 11.6% (95% CI 5.2% to 17.9%). The cost increase was sustained rather than being a short-term spike. Imaging and specialist care related costs were the main contributors to the increase in costs.
Conclusions
Communicated findings from population-based wb-MRI substantially impacted health service utilisation and costs. This introduced bias into the natural course of healthcare utilisation and should be taken care for in any longitudinal analyses.
Der Schlaganfall ist eine der weltweit führenden Ursachen für bleibende Behinderungen.
Insbesondere Lähmungen der oberen Extremität führen zu weitreichenden Einschränkungen
im täglichen Leben, sodass der Erholung der motorischen Funktion eine große Bedeutung für
das weitere soziale und/oder berufliche Leben zukommt. Daher ist es notwendig geeignete
prognostische Parameter zu finden, die eine Vorhersage der Erholung der motorischen
Funktion ermöglichen.
Das Ziel dieser Arbeit bestand darin die prognostische Bedeutung von klinischen Parametern,
strukturellen und funktionellen Konnektivitätsparameter für das motorische Outcome der
Handfunktion bei subakuten Schlaganfallpatienten zu untersuchen. Hierzu wurde bei 17
subakuten Schlaganfallpatienten die funktionelle Konnektivität mittels Resting-State-fMRT
für verschiedene Verbindungen (M1il-M1kl, M1il–dPMCkl, M1il–dPMCil, M1il–SMAkl, M1il-
Cbkl) sowie die strukturelle Konnektivität mittels probabilistischer Traktographie für
verschiedene Verbindungen (M1il-M1kl, M1il-Ponsil, M1il-Cbkl) im subakutem Stadium
ermittelt. Zudem wurden ebenfalls motorische (Nine-Hole-Peg-Test und Griffkraft) sowie
klinische Parameter (NIHSS) erfasst. Anschließend wurde mittels einer schrittweisen,
multiplen Regressionsanalyse überprüft inwieweit sich die Parameter eignen, um das
motorische Outcome der Patienten, gemessen mit dem Motricity Index und dem Box-and-
Block-Test, nach 3 und 6 Monaten vorherzusagen.
Die Untersuchung ergab eine hohe prognostische Relevanz der initialen Griffkraft für den
kraftassoziierten Parameter Motricity Index nach 3 und nach 6 Monaten. Zudem zeigte sich
eine prognostische Relevanz der strukturellen Konnektivitätsparameter zwischen M1il-Cbkl
für den Motricity Index nach 6 Monaten sowie zwischen M1il-M1kl für den Box-and-Block
Test nach 3 und 6 Monaten. Für die funktionellen Konnektivitätsparameter fand sich kein
prognostischer Nutzen.
Zusammenfassend hat sich für das Patientenkollektiv der Studie mit vorrangig leicht bis
moderat betroffenen Patienten ergeben, dass sowohl die Griffkraft als klinischer Test sowie
die strukturellen Konnektivitätsparameter einen prognostischen Wert für das motorische
Outcome der Handfunktion haben, jedoch lohnt sich der Aufwand der Konnektivitätsanalyse
nicht, da sich daraus keine exaktere Prognose ergibt.